Teszt, Honda Civic 1.5 Turbo, Sport Plus

Török Ferenc

Élményfürdő…

Minden oldalról csábító, izgalmas látvány...
Minden oldalról csábító, izgalmas látvány…

Akár Honda párti valaki, akár nem, aligha vonhatja kétségbe a Civic sikereit. Bármelyik generációt nézzük is, valamennyi szemrevaló egyéniség, technológiailag és motorikusan is a legjobbak közé tartozik. Nincs ez másként, a család új tagjával sem, a négyajtósnál nagyon egymásra találtak a tervezők és mérnökök elképzelései.

A gondtalan és biztonságos vezetéshez minden kellék és információ adott...
A gondtalan és biztonságos vezetéshez minden kellék és információ adott…

Mint oly sok más modellnél, az Civicnél is létezik sportosabb ötajtós, és „konzervatívabb” négyajtós, vagyis limuzin. Egyik szebb, mint a másik, ez esetben én mégis a négyajtós fazonját tartom jobban sikerültnek. Az ötajtósnál mintha kicsit túlzásba estek volna a dizájnerek, olykor erőltetett, felesleges élek, ívek borzolják a kedélyeket. Ám a négyajtós maga a telitalálat. Elegáns és sportos, tetszetős, és visszafogott, ám így is felfedezhető benne valamennyi „civikes” sajátosság.

A motortér mindent megmagyaráz...
A motortér mindent megmagyaráz…

A karosszéria valósággal lebeg, amikor ránézünk. Markáns, dinamikus az orrész, a hátsó lámpák egy szárnyban folytatódnak a farrészen, valósággal keretbe zárják mind azt, amit az alig több mint négy méteres karosszéria terület határol. A lendületes, mélyen barázdált vonalak könnyedén szaladnak végig a karosszérián, hogy aztán szemet gyönyörködtető formává olvadjanak össze, s visszavonhatatlanul megigézzék a szemlélőt. A négyajtós Civic sajátos vonalai a motorháztetőtől egészen a csomagtér ajtóig húzódnak, kortalan stílussal és bájjal felruházva a kocsit. Történik mind ez úgy, hogy kellően elegendő a hátsó és oldalsó kilátás is.

Kényelmesen pakolhatjuk csomagjainkat..
Kényelmesen pakolhatjuk csomagjainkat..

Hosszában kicsit megnőtt – elődjeihez képest –, a 4518 mm-es termetével nagy hatchbacknek számít kategóriájában, és ez az utastérben is érződik. Kényelem, kellő tágasság, minőségi anyagok, informatív műszerfal. A középkonzol kifejezetten futurisztikus, a csillagos égboltú multimédiás képernyővel. Ülései jó oldaltartásúak, megfelelően feszesek. Hátul bőséges a lábtér, az ülőlapok szinte ugyanolyan hosszúak, mint az elsők, így a magasabb termetűek is komfortosan utazhatnak. Az új négyajtós Civic egyértelműen sportos modell, legyen benne bármelyik motor is a palettán lévő kétturbós benzinesből. A sportosságra utal a középre helyezett dupla kipufogóvég, és ezt sugallják a karakteres, szépen, igényesen csiszolt 17 colos felnik is. A lökhárítók formavilága is az arculat tökéletes tartozéka. A csomagtérbe széles nyíláson pakolhatunk, alapból 420, támladöntéssel 770 literes a tárolótér.

Ha kell segít a tolatóradar...
Ha kell segít a tolatóradar…

A motortérben 1,5 literes erőmű fürgén, sportosan tevékenykedik. A 182 paci ereje egyszerre tekintélyt parancsoló és különleges vezetési élményre csábító. Kellő szint re hozza az adrenalint az alacsony üléspozíció, és hogy az indítógomb vörösen pulzál, az első gázpedál érintésnél pedig valósággal hatalmába kerít a motor kellemesen süvítő csábító hangja. A VTEC turbós aggregát semmilyen turbólyukat nem éreztet, és 6500-as fordulatnál is egyenletesen falja a kilométereket. Ehhez csatlakozik egy precíz, pontos, határozottan, rövid úton járó 6 sebességes kézi váltó, a műszerfalon egy apró nyilacska jelzi, hogy a javasolt következő fokozatot. A hatodikba akár már 52 km/h-nál is kapcsolhatunk, és ezt valóban el is bírja a motor. Dicséretes, hogy autópályán nagyobb sebességnél is tartja a barátságos 7.0 liter körüli átlagot.

Légies elegancia..
Légies elegancia..

Illik a Civicre jellemző határozottsághoz, dinamizmushoz a jó fogású bőrkormány, a kormánymű pedig feszesen direkt. A vezetési élmény fontos tartozéka az alapból is gazdag felszereltség. A tesztelt Sport Plus változatnál többek között felármentes kétzónás automata klíma, parkoló radar, több látószögű tolatókamera, kulcs nélküli nyitás, indítás, valamint dönthető és nyitható napfénytető – amely valóságos élményfürdő – is a komfort csomag része.

Elöl McPherson, hátul multilink a futómű, de a váltó melletti gombbal – ha úgy gondoljuk – bekeményíthetjük az elől-hátul adaptív lengéscsillapítókat. Úttartása szinte tökéletes, ráfekszik a legmerészebb kanyarokra is, főleg a feszesebb lengéscsillapítókkal. Menet stabilizátora ügyes, tényleg csak akkor fogja a kocsit, amikor úgy érzi, a biztonság érdekében be kell avatkoznia.

Vigyáz ránk, és ez egy sporttárstól el is várható…

 

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo, Sport Plus

Motor: Benzines
Motorosztály: Euro 6
Hengerűrtartalom: 1498 cm³
Hengerek/szelepek száma: 4/16
Méretek (hossz., szél., mag.): 4518/1799/1434 mm
Nyomaték: 240 Nm 1900-5000 /1/min
Teljesítmény: 182 LE 5500 /1/min
Végsebesség:           220 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:          8,3 s
Fogyasztás          vegyes: 7,2 l,        város: 7,8 l
Ár:          8 783 871 Ft