Suzuki dupla…

Tovább dübörög a hazai autópiac. A jelek szerint nemcsak a gyártók, hanem a vásárlók is nagyobb sebességre kapcsoltak, és ez a májusi újautó értékesítésben is megmutatkozott. Amennyiben az év hátralévő részében sem csökkennek az eladások, úgy jelentős növekedés lesz a tervezetthez képest.

 Jó hír,  májusban 17,5, az elmúlt öt hónapban pedig 28,6 százalékkal több új autó talált gazdára idén, mint az előző év hasonló időszakában.  Az MGE tájékoztatása szerint a májusi eredmények elsősorban a magánvásárlók visszatérését tükrözik, arányuk meghaladta a 40 százalékot, ráadásul a céges eladások egy része – különösen az egy-három autós cégek – is magánvásárlásnak tekinthetők.
A fellendülésben szerepet játszhat, hogy az alacsony betéti és hitelkamatok is ösztönzik a vásárlási kedvet. Ennek megfelelően az új és a használt gépjármű-import is fejlődik, erősödik az idősödő autópark lecserélése, ugyanakkor  a használtautó-import korösszetétele még továbbra is magas, környezetszennyező. Ezen keveset segít, hogy  májusában az újonnan forgalomba helyezett személygépkocsik között 132 tisztán elektromos meghajtású jármű található, ez alapján – a becslések szerint – idén a számuk elérheti a 2000-2500-at is. Jó hír, hogy a kishaszon-jármű piac visszaesése megállt, ebből a típusból májusban 8,4 százalékkal, az év első öt hónapjában pedig 17,2 százalékkal többet értékesítettek mint a korábbi esztendőben.  A nagyhaszon-járműveknél májusban 17,4 százalékos volt a visszaesés, a január-májusi időszak azonban 30,7 százalékos növekedést mutat. Az egyesület információja szerint ebben a kategóriában a májusi csökkenés  ellenére is folytatódik a piac növekedése, ami nagymértékben függ a nagy szállítmányozók flotta beszerzéseitől, illetve a havi átadások alakulásától.
Bár úgy tűnik, az utakon egyre több a száguldó motoros, az eladási adatok mást mutatnak.  Májusban mindössze 484 új motorkerékpárt helyeztek forgalomba. Az MGE illetékesei továbbra is úgy vélik, hogy a helyzet javításában sokat segítene a robogó-azonosítás megoldása, valamint könnyíteni kellene a B kategóriás jogosítvány megszerzésének lehetőségét is.

A márkák és a modellek listája nem okoz meglepetést. A Suzuki torony magasan vezet éves és havi szinten is, második a Ford, de ha a személyautó-kishaszonjármű összesített eredményt nézzük, akkor utóbbi a piacvezető. A sokáig piacvezető Opel most csak a negyedik, de ott van a nyakában a Toyota is. A modellek sorában az esztergomi gyártású Vitara első helye cseppet sem meglepő,  csakúgy mint a márkák között a Suzukié.  Miként tavaly, az autópiacon  idén is az év eddig eltelt részének legerősebb hónapja a május volt. Még ha, a bővülés százalékos mértéke a korábbi hónapokban  esetleg jelentősebb is volt, a májusban elkelt 12 871 személyautó, illetve 15 705 db gépjármű értékesítés több éves rekordot döntött.

A márkák versenyét továbbra is a Suzuki vezeti 2221eladott autóval, majd a Ford 1237, a  Skoda 1126,  az Opel  pedig 917 darabbal következik. A modellek között a Suzuki Vitara, a Skoda Octavia, és a Suzuki Sx4 S-Cross hármas található a dobogós helyeken.

 

Amennyiben a piac lendülete nem csökken év végére 120 ezer fölötti személyautó-eladás várható…