Harapós kedvben

Harmadik generációjához érkezett a Ford Focus legvérmesebb változata, amely az RS modellek 1968 óta íródó történetének pontosan 30. tagja és az első, ami világszerte kapható lesz. Talán ennek is tudható be, hogy a fejlesztési folyamatban Ken Block is szerephez jutott…

A sportmodell szívét az új Mustangban dolgozó 2.3 literes, közvetlen befecskendezés, kettős független szelepvezérlésű EcoBoost erőforrás jelentősen áttervezett és alaposan továbbfejlesztett változata adja. Teljesítménye várhatóan 320 lóerő fölött tetőzik, percenkénti maximális fordulatszáma 6800. A fokozott elvárások eléréséhez kis tehetetlenségű, kettős megfúvású turbótöltőt alkalmaztak, nagy kompresszorral, ami együttesen nagyobb légáramlást biztosít. Csökkent a szívónyílások ellenállása, a kipufogórendszer átmérőre, motor és a közteslevegő-hűtő mérete jóval nagyobb lett. Az öntöttvas betétekkel erősített motorblokkra magasabb hőmérsékletet elviselő ötvözetből készített hengerfej került. Kipufogórendszere sportos, mély morgásra hangolt, még dörrenést és ropogást is beprogramoztak a szakemberek. Ugyancsak megerősítették a kuplungot és a rövidebb úton kapcsolható hatfokozatú kézi váltót.

Az elektronikus vezérlésű tengelykapcsolóval szerelt összkerékhajtása a tengelyek és a hátsó kerekek közötti nyomatékelosztásra is képes. Előbbi esetben a vonóerő legfeljebb 70 százaléka juthat hátra, utóbbinál ennek 100 százaléka kerülhet egyetlen kerékre. A harmonikus működés érdekében a rendszert a stabilitásvezérléssel és a fékezéses nyomatékvektor-szabályozással is összehangolták. Áthangolt futóműve sportosabb, rugói feszesebbek, a lengőkarok rövidebbek, az ST-hez képest merevebbek a bekötési pontok, a stabilizátorrudak és az első csuklók. Lengéscsillapítója kétféle beállításban használható.

A 19 colos kovácsolt felniken kooperációban fejlesztett, 235/35 R19-es Michelin Pilot Super Sport gumik feszülnek, de plusz pénzért Pilot Sport Cup 24 abroncsok is elérhetők. A gombnyomásra aktiválható normál, sport és pálya hajtási üzemmódok mellett drift beállítás választható, ami a hátsó kerekekre ható megnövelt nyomatékeloszlással teszi túlkormányzottá az autót. Valamennyi esetében megváltozik az összkerékhajtás, a lengéscsillapítók, a stabilitásvezérlés, a kormánymű hangolása, a gázpedál reakciója és a kipufogó hangja. A keresztben csúsztatás helyett a zöldlámpás kilövéseket élvezők számára rajtautomatikát is beszereltek. A lassításról 350 mm-es hűtött első tárcsákra harapó négydugattyús, alumíniumból mart, kékre fújt monoblokk Brembo féknyergek gondoskodnak. Hűtését külön légbeömlő nyílások, padló alatti légcsatornák és a lengőkar formája is segíti.

A formaterv hozza a Focus RS modellekre jellemző markáns stílust, ami a harmadik generáció orrkialakítását látva még a korábbi koncepcióhoz képest is túlzásnak tűnik. Annyi bizonyos, hogy az utólagos tunereknek kevés lehetőséget hagy. Elmondható, hogy nagy szükség volt a hűtőlevegőre, az orrot hatalmas nyílások tagolják, a hangsúlyos első kerékdobra pedig méretes szellőzőt hasítottak. Hátsóját egyértelműen a tényleges leszorítóerőt képező szárny és az inkább látványelemként működő diffúzor és a határozza meg, amiben alig észrevehetően bújuk meg a két kipufogóvég. Az összhatás viszont működik, a légellenállás 0,35-re csökkent.

Utastérének felépítése nagyrészt megfelel egy hétköznapi modellének, a színorgia ezúttal is elmarad, a sportos felhangot némi alumínium betétet, kék visszajelző fények, részben fehér kárpit és díszvarrás adja. Az átalakulásról a formák tanúskodnak, mint az erőteljes oldalpárnázású és részleges bőrkárpitozású Recaro sportülések, melyek mikroszálas borítással is rendelhetők. Itt is megtalálható a lapos alsó karimájú sport-kormánykerék és az alumínium pedálsor és különleges mintázatú műszerek. A középkonzol fölötti külön műszeregységen turbónyomás, olajhőmérséklet és olajnyomás adatai köszönnek vissza.