Hamilton sajgó lelki sebei…

Az első négy futam maga volt az unalom. A kérdés csak az volt, ki előtt végez az élen Hamilton. Aztán Barcelonában és Monacóban kicsit életre kelt a száguldó cirkusz. Előbb Rosberg talált magára, és leckéztette meg csapattársát, aztán pedig a Mercedes főnökei gondoskodtak némi izgalomról. Hogy aztán a folytatás milyen lesz, nehéz megmondani, de legalább a pontverseny ismét szoros…

Miután Nico Rosberg ölébe hullott a monacói diadal, a közönség figyelme ismét Lewis Hamilton és a német együttműködésére vetült. A Mercedes párosa tavaly elkeseredett küzdelmet vívott a világbajnoki címért, és az ütközésekről és verbális adok-kapoktól sem mentes rivalizálás végül a brit győzelmével zárult. Erre a hol erősebb, hol látensebb szembenállásra tett rá most még egy lapáttal Rosberg monacói győzelme.

Hamilton ugyanis simán vezetett és kontrollálta a tempót a Monacói Nagydíj végén, de amikor Max Verstappen balesete miatt beküldték a safety cart, a Mercedes rosszul mérte fel, hogy hány másodperccel vezet, és behívta őt a bokszba. Ezt követően a címvédő a harmadik helyre esett vissza, és nem is tudott előrébb lépni a hátralévő néhány körben. A versenyt így csapattársa nyerte, aki örült ugyan a győzelemnek, de tisztában volt vele, hogy ezt nem önerőből sikerült elérnie. A Mercedes egyszerűen elnézte Hamilton előnyét, úgy gondolták, a britnek bőven van húsz másodperc előnye, amelynek elegendőnek kellett volna lennie ahhoz, hogy az első helyre térjen vissza – tévedtek.

A Mercedes motorsport-igazgatója, Toto Wolff a futamot követően be is látta, hogy hibáztak, „Azt gondoltuk, több mint húsz másodperc előnyünk van, ám csak tizenhat és fél volt. De tévedtünk, ezért döntöttünk rosszul, hogy kihívtuk. Csak azt tudjuk mondani, hogy elnézést, elnézést és elnézést még egyszer…” – sajnálkozott.

Gyógyír lehet Hamilton sajgó lelki sebeire, hogy ő a legjobb az F1-es csapatfőnökök szerint. Érdekesség, hogy Vettelt jelenleg többre tartják Fernando Alonsónál. Az Auto Bild szavazásán a brit pilóta összesen 35 pontot gyűjtött a tíz vezető szavazatai alapján, Sebastian Vettel 22-vel a 2. lett, Fernando Alonso pedig némi meglepetésre csak 12 pontot kapott. Amiben nyílván szerepet játszott az is, ami ki tudja milyen régen fordult elő, hogy a kétszeres spanyol világbajnok hat futam után pont nélkül a nem jegyzett csoport tagja.

Wolff csapatfőnök elismerően nyilatkozott frissen újraszerződtetett pilótájáról. „Lewis kivételes az autóban, folyamatosan fejlődik, versenyzőként és emberként is egyaránt felnőtt” – mondta az osztrák, aki „tökéletes pilótaként” jellemezte Hamiltont. A világbajnoki címvédő kijelentette, sokat jelent neki a csapatfőnökök elismerése, amelyek között a Ferrarit képviselő Maurizio Arrivabene véleménye is szerepelt. „Lewis gyors, mentálisan erős, nagyon kiegyensúlyozott, és remek formában van” – vélte az olasz. Franz Tost a Toro Rossótól viszont inkább Vettelt méltatta Alonso ellenében. „Alonso értéke visszaesett, mert a jelleméből adódóan szükségtelenül bizonytalan helyzetbe hozta magát” – foglalta össze. „A másik oldalon Vettel viszont javított a megítélésén a Ferrari motiválásával és visszavezetésével a helyes útra. Számomra ezért Sebastian a legjobb, hiszen ő egyben a legokosabb is.” 

Alonso után Kimi Räikkönen, Valtteri Bottas, Jenson Button és Daniel Ricciardo következett a listán – mindannyian megelőzték Hamilton csapattársát, Nico Rosberget, aki meglepetésre mindössze egy ponttal csak a nyolcadik helyen végzett. A szavazás eredménye azt a fejlődést is tükrözi, amely során Hamilton mentálisan erősebb lett. Jóllehet, a múltban többször látványosan elvesztette a fejét, ha az események számára kedvezőtlenül alakultak, az előző, monacói futamon viszont méltósággal kezelte, hogy önhibáján kívül lemaradt a szinte biztos futamgyőzelemről.

Mint emlékezetes, a turbómotorok tavalyi bevezetését, majd bemutatkozását sokan ellenezték, és jóllehet, az erőforrások nem teljesítenek rosszul, a jelenlegi Forma-1-ben a Mercedes technikai előnye miatt borítékolni lehet a futamgyőztesek kilétét. Ezen is változtatni kíván a sorozat stratégiai munkacsoportja, miután a testület a közelmúltban arról döntött, hogy minden eddiginél gyorsabbak lehetnek 2017-től a versenyautók. Ennek megfelelően magasabb fordulatszámú V6-os hibridmotorokat használnak majd a száguldó cirkuszban, csökkentik a versenyautók súlyát, szélesebb abroncsokat alkalmaznak, valamint az aerodinamikára vonatkozólag is számos újítást vezetnek be. A Forma-1 elöljárói mindezen változtatásoktól azt várják, körönként öt–hat másodperccel gyorsulnak majd a versenyautók. Mindez azt jelenti, hogy a csapatok a Forma-1 történetének leggyorsabb autóit építhetik meg. Erre jelentette ki Flavio Briatore: „Én úgy hiszem, a Forma-1 a versenyzésről szól. A verseny a kulcs. Utána pedig, ha mindenképpen ragaszkodnak a technológiához, hát legyen. A Forma-1-ben ugyanis gladiátorokra van szükség, küzdelmekre, show-ra és versenyre. Nem azon kellene aggódni, hogy van-e elég üzemanyag az autóban.”

A stratégiai munkacsoport szintén fontos döntésének tekinthető az is, hogy 2017-től újra bevezetik a versenyek közbeni tankolást – amit 2010-től nem lehetett alkalmazni az F1-es futamokon.

Ezekkel az állásfoglalásokkal párhuzamosan hivatalosan is kiírta a tendert a 2017-től 2019 végéig terjedő időszakra a gumiszállítói pozícióra a Forma-1 irányító testülete, a Nemzetközi Automobil Szövetség, a FIA. A királykategória jelenlegi kizárólagos beszállítójának, a Pirellinek a szerződése a 2016 végén jár le, nemrég pedig a Michelin képviselői úgy nyilatkoztak, szívesen pályáznának újra a Forma-1-be. A francia gumigyártó mindazonáltal világossá tette, csak bizonyos kikötések mellett térne vissza a sportba 2006-os távozása óta először. Arról, hogy a kiválasztott gumigyártó megfelel-e a különféle technikai és biztonsági kritériumoknak, július 17-én döntenek – eztán indul csak el a versengés a kizárólagos beszállítói pozícióért. Az FIA a kiadott dokumentumban világossá tette, hajlandó lemondani a jelenlegi, 13 colos kerekekről, ha a gumigyártó úgy véli, a nagyobb átmérő előnyösebb volna a mezőny számára.

Addig is a pályán történnek majd – remélhetően – az érdekesebb események. Még az is elképzelhető, hogy Hamilton valamikor valami módon „visszakapja” elveszett monacói győzelmét, de ez legyen a csapatfőnökség gondja. Sokkal fontosabb, hogy következik a 30. jubileumi Magyar Nagydíj, amely szinte egyedülállóan megszakítás nélkül tartja magát a sorozatban az 1986-os bemutatkozása óta. Az eddigi futamokon számos érdekes, izgalmas csatát láttunk, és minden bizonnyal így lesz idén is, hiszen mint a monacói példa is mutatja, az F-1-ben senki sem tekinthető biztos győztesnek, befutónak. Az  ez évi vetélkedés három Hamilton, két Rosberg és egy Vettel sikert hozott, ezzel együtt semmi garancia sincs arra, hogy közülük kerül ki a Magyar Nagydíj győztese. Hírtelenjében még Räikkönen lehet potenciális győztes jelölt, azonban a finn annyira rapszodikus, hogy nem sokan mernének fogadni rá. A két McLarenes Button és Alonso ugyan felkészültségben, tudásban esélyes lehet a győzelemre, azonban autójuk technikai felkészültsége semmi esélyt sem ad az esetleges bravúrra.

Bár ki tudja…?

Következik: június 21. Osztrák Nagydíj, Red Bull Ring

július 5. Brit Nagydíj, Silverstone

július 26. Magyar Nagydíj, Mogyoród

A Monacoi Nagydíj, végeredménye

(78 KÖR, 260.286 KM)

1. Nico Rosberg (német Mercedes)
  2. Sebastian Vettel (német Ferrari)
  3. Lewis Hamilton (brit Mercedes)
  4. Danyiil Kvjat (orosz Red Bull-Renault)
  5. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault)
  6. Kimi Räikkönen (finn Ferrari)
  7. Sergio Pérez (mexikói Force India-Mercedes
  8. Jenson Button (brit McLaren-Honda)
  9. Felipe Nasr (brazil Sauber-Ferrari)
10. Carlos Sainz Jr. (spanyol Toro Rosso-Renault)

A világbajnokság állása

Pilóták

1. L. Hamilton 126 pont

2. N. Rosberg 116

3. S. Vettel 98

4. K. Räikkönen 60

5. V. Bottas 42

6. F.  Massa 39

7. D. Ricciardo 35

8. D. Kvjat 17

9. F.  Nasr 16

10. R. Grosjean 16

Konstruktőrök

1. Mercedes 242 pont

2. Ferrari 158

3. Williams-Mercedes   81

4. Red Bull-Renault   52

5. Sauber-Ferrari   21

6. Force India-Mercedes   17

7. Lotus-Mercedes   16

8. Toro Rosso-Renault   15

9. McLaren-Honda     4

A Magyar Nagydíj győztesei

2014 Daniel Ricciardo (Red Bull-Renault)

2013  Lewis Hamilton (Mercedes)

2012 Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes)

2011 Jenson Button (McLaren-Mercedes)
2010 Mark Webber (Red Bull-Renault)
2009 Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes)
2008 Heikki Kovalainen (McLaren-Mercedes)
2007 Lewis Hamilton  (McLaren-Mercedes)
2006 Jenson Button (Honda)
2005 Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes)
2004 Michael Schumacher (Ferrari)
2003 Fernando Alonso (Renault)
2002 Rubens Barrichello (Ferrari)
2001 Michael Schumacher (Ferrari)
2000 Mika Häkkinen (McLaren-Mercedes)
1999 Mika Häkkinen (McLaren-Mercedes)
1998 Michael Schumacher (Ferrar)
1997 Jacques Villeneuve (Williams-Renault)
1996 Jacques Villeneuve (Williams-Rena)
1995 Damon Hill (Williams-Renault)
1994 Michael Schumacher (Benetton-Ford)
1993 Damon Hill (Williams-Renault)
1992 Ayrton Senna (McLaren-Hond)
1991 Ayrton Senna (McLaren-Honda)
1990 Thierry Boutsen (Williams-Renault)
1989 Nigel Mansell (Ferrari)
1988 Ayrton Senna (McLaren-Honda)
1987 Nelson Piquet (Williams-Honda)
1986 Nelson Piquet (Williams-Honda)