Ford Tourneo Custom, 2.0 TDCi, 125 LE – Nagyvonalúan segítőkész…

Szerző: T. Hámori Ferenc

Könnyen vezethető, szorgalmas, tágas, a praktikus célnak minden további nélkül megfelel, de nyolc utassal a fedélzeten érezhetően lomhábban tempózik a 125 lóerős Ford Tourneo Custom. Ám ettől függetlenül, kellemes, hasznos útitárs, végül is száguldásra született…

A jó fogású, közvetlen kormány is hozzájárul a kényelmes vezethetőséghez
A jó fogású, közvetlen kormány is hozzájárul a kényelmes vezethetőséghez

A Ford a Transit Tourneo a csinosabb, személyautósabb megjelenést hangsúlyozza, kiemelve, hogy az autóban nyolc felnőtt is kényelmesen utazhat, nem is kevés csomaggal. A háromnapos, 1747 kilométeres (Budapest–Cottbus–Elbtal/Bastei–Budapest) tesztút tapasztalatai alapján ezekkel a megállapításokkal semmi okunk sincs vitába szállni: az alaptetős, 5,34 méter hosszú nyújtott verzió ernyedetlenül falta a kilométereket. Talán még a „magabiztos” jelzőt is használhatjuk a jármű tulajdonságainak méltatásakor, bár autópályán, hatodikban, nyolc utassal a fedélzeten 120-as tempónál (2000/perc) érezhetően elfogy a motor ereje. Országúton azonban semmi gond: a kétliteres, 125 lovas, 350 newtonméter nyomatékú dízel jelentős alsófordulati nyomatéka ilyenkor akár lendületes autózást is lehetővé tesz; a maga módján. A kormány áttételezése sportosan közvetlen, viszont a rásegítés ereje lehetne kicsit nagyobb, és az úthibákat is parádésan kisimítja a Ford. A rugózás rendben van, bár a hátul ülők olykor megérezték a keresztbordákat, a szakaszosan javított prágai autópálya úthibáit, de ez minimális kellemetlenség egy ilyen hosszú úton.

Minden komfort adott a kényelemhez, a vezetőnek és a mellette utazó társának is
Minden komfort adott a kényelemhez, a vezetőnek és a mellette utazó társának is

Sokat segít a kényelmes üléspozíciók kialakításában, illetve a csomagok, különböző tárgyak szállításakor, hogy a variálható hátsó ülések harminc különböző lehetséges konfigurációban állíthatók. A kétoldali tolóajtók révén gyorsan lehet felpattanni a széles ülésekre, de leghátra csak a jobboldalon tudunk beszállni, a középső üléssor balfele dupla, nem dönthető előre. Az ülésekhez beépített karfa jár, a deréktámasz, a fűtött első ülések és a dupla utas ülés (tárolórekesszel és kihajtható asztallal) pedig a választható kiegészítők sorát kínálja. Akár enni-inni is lehet benne, és ha úgy alakul könnyen tisztítható minden felület. Az Isofix rögzítőpont három ülésnél (kettő a középső, egy a leghátsó sorban) használható.

A csomagoknak is jut hely jócskán: a Custom raktere a harmadik üléssorral együtt is csaknem másfél köbméteres, ha pedig kivesszük a mozgatható üléseket, kishíján hét köbméteres táncteret kapunk. Akinek fontos a méret, az kedvére böngészheti a cikk végén lévő táblázatot…

Kisasztal is jár a hátul utazóknak, a hosszú útra
Kisasztal is jár a hátul utazóknak, a hosszú útra

A vezethetőségről szólva, a személyautós tulajdonságok emlegetése sem túlzás, bár magasan ülünk, de a batár manőverezése a kisebb autókhoz szokott úrvezetőnek sem jelent egy idő után gondot. Az utasfülke jól kipárnázott, a karosszéria jóval merevebb a korábbinál…A sofőrnek jól kézreesenek a kezelőszervek, és pakolóhely kínálatban is jól áll a Tourneo, a rekeszek, palacktartók sokasága már-már zavarba ejtő. A műszerfal és a kormány magán viseli a Ford család ismert stílusjegyeit, (Focus, Kuga) ezért elegáns környezet várja a pilótaülés tulajdonosát. A vezető asszisztensei jól teszik a dolgukat, sávelhagyáskor rezeg a kormány, a fáradtságérzékelő pedig két fokozatban figyelmezteti a sok száz kilométerbe beledarvadozó pilótát: elsőre diszkréten, egy kávéscsésze ikonja villan fel a műszerfalon szorgalmazva a pihenést, de másodjára már ráreccsen a vezetőre: a kék színt, metsző sárga váltja fel, és az udvarias kérlelés utasításba fordul.

Könnyen birtokba vehetők a hátsó üléssorok is
Könnyen birtokba vehetők a hátsó üléssorok is

Kávé! MOST! Próbáltam az utastársaknak a Brünn magasságában erős oldalszélre fogni a korrekciós kormánymozdulatokat, amit hittek is, meg nem is. Utólag olvastam a kisokosban: a Ford Tourneo Custom ESP-je már oldalszél kompenzálós… A kormányzás szinte tökéletes, a futómű se hoz szégyent a személyautós testvéreire, nem kemény a kuplung, lágyan kapcsolható az egyesben kurta, a magasabb fokozatokban kissé hosszúra áttételezett váltó. A fék jól fog, nem jaszkarizós előjáték után takkra ott állítja meg a terhelten három és fél tonnás járművet, ahol eleve terveztük. Van persze tolatóradar és –kamera is. A biztonságról, pedig az ötcsillagos törésteszt mindent elárul.

A jól variálható csomagtérben van hely bőven a pakkoknak...
A jól variálható csomagtérben van hely bőven a pakkoknak…

A hosszútávú autózásokra szánt járműveknél fontos szempont a tempó, a kényelem és rugalmasság mellett a fogyasztás: az ügyes start-stop rendszerrel, túlnyomórészt autópályázással, végig fullra pakolva, érdekes módon túlnyomóan ellen-, van srég ellenszélben, tetemes magasságú légoszlopot magunk előtt tolva 8,6 literre (egy liter, meg még valamicske/utas) adódott a fogyasztás. És ez kiváló gyakorlati érték…

Méretek

Hosszúság:

5339 mm

Szélesség:

2080 mm

Magasság:

2022 mm

Saját tömeg:

2201 kg

Össztömeg:

3100 kg

Tengelytáv:

3300 mm

Csomagtér:

1447-6830 liter

Belső szélesség elöl:

1690 mm

Belső szélesség hátul:

1740 mm

Belső szélesség a harmadik üléssorban:

1690 mm

Belmagasság elöl:

950-1030 mm

Belmagasság hátul:

1000 mm

Belmagasság a harmadik üléssorban:

1000 mm

Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:

450 mm

Lábtér a harmadik üléssorban:

330 mm

Ülőlap hossza elöl:

460 mm

Ülőlap hossza hátul:

445 mm

Ülőlap hossza a harmadik üléssorban:

445 mm

Csomagtér maximális szélessége:

1350 mm

Csomagtér szélessége a kerékdobok között:

1220 mm

Csomagtér magassága:

120 mm

Csomagtér hossza:

1000 mm

Csomagtér hossza üléshajtással:

1400 mm