A Galamb lelkű feltaláló

Bádog Böske a népautó

Galamb József és az autógyártást forradalmasító Ford-T modell

Nem mindennapos jubileumot ünnepel az autós világ. Százharminchét évvel ezelőtt – 1881. február 3-án – született a világhírű gépészmérnök, feltaláló, Galamob József. Az ő nevéhez fűződik az autógyártást forradalmasító Ford-T modell megalkotása, a bolygómű feltalálása. Pályafutása Makóról indult – csak úgy mint a híres újságíró, lapkiadó  Pulitzer József  –  és a halhatatlanságig jutott.

 

 

Bélyeg is készült a Ford-T sorozatgyártásáról

Szerte a világon emlékeznek 1908 októberében arra a napra, amikor a Ford Motor Company szerelőcsarnokból kigördült az első Ford T, az igazi népautó, amelyből az évtizedek alatt több mint 15 millió készült. A „Bádog Böske” – ahogy akkor becézték – volt az első szalagszerű szereléssel és gyártással készült gépkocsi. A T-modell gondolata és tervezése 1907-ben kezdődött , és megvalósítása és 1908. október 1-én fejeződött be. Az autó Otto-rendszerű négyhengeres motorjának legnagyobb teljesítménye 15 kW – 20,4 LE –, legnagyobb sebessége 65 km/h volt. A bolygómű rendszerű sebességváltó működtetése  két lábpedállal, szalagfékekkel és több lemezes tengelykapcsolóval történt. A Ford-T egyszerűen kezelhető, olcsón előállítható autó volt, jelentős műszaki újításokkal.  Húsz évig gyártották, és közel 15 és fél millió készült belőle. Még 2000-ben is 100 000 működőképes darab volt fellelhető a világon, ebből három Touring változat 1917-ből, 1919-ből és 1921-ből. A T-modell bemutatásával váltak valóra Henry Ford és Galamb József álmai arról, hogy egy elfogadható árú, megbízható és jól működő autó készüljön. Ez a jármű egy új korszak kezdetét jelentette a személyszállításban. Nem véletlen, hogy a kiváló mérnök-feltaláló életéről és munkásságáról „A bolygóműves” címmel dokumentum film is készült.

Galamb József igazi lokálpatrióta volt, amit az is bizonyít, hogy 1921-ben szülővárosában ösztöndíjat alapított olyan makói, szegény sorsú diákoknak, akik felsőfokú iskolában kívántak tovább tanulni. Testvérei nem csak dolgoztak a traktorokkal, hanem 1922 őszén Makón megnyitották Magyarország első Ford márkakereskedését. Hazalátogatásaikor előadásokat tartott a Magyar Mérnök és Építész Egyletben és a Műszaki Akadémián. Filmeket hozott magával, amelyeket levetítve a szakemberek megismerkedhettek Ford sorozatgyártási rendszeréről, és a termékek műszaki jellemzőivel. A Fordson traktor Magyarországon a 20-as években gyorsan terjedt, 1945-ig a mezőgazdasági traktorok vezértípusa volt.

Bemutató Makón

„Galamb József ma is, az elismerésre méltóan szorgalmas és alázatos mérnöki munka, a kimagasló műszaki tudás példaképe  a Ford-nál. Születésnapja minden évben tisztelgés munkássága előtt, amely alapvetően hozzájárult az automobil fejlődéséhez, tömegcikké válásához”. – mondta Szamosi Viktor a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója.

Györke Orsolya a Ford magyaroszági PR igazgatója megkoszorúz egy Galamb József emlékpadot Makón

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tervei alapján 1908 és 1914 között a kísérleti mérnöki részlegen készített kis sportkocsik közül kettőt is indítottak a New York – Seattle versenyen, amelyek egyike meg is nyerte a versenyt. Galamb részt vett más Ford gépkocsi-modellek tökéletesítésében, fejlesztésében, teherautókat tervezett, dolgozott prototípusokon, új gyárrészlegek beindításán, és  előkészítette a Liberty repülőgépmotor gyártását. Az Amerikai Szabadalmi Hivatalhoz 1920 és 1952 között benyújtott 27 szabadalmi leírása rendre a Ford gépkocsik egyes szerkezeti elemének korszerűsítését szolgálta, 1999-ben az „Évszázad autójának” választották a T-modellt.

Négy évtizedes munkássága alatt a Ford cég 300 személyt foglalkoztató kisüzemből az USA óriásvállalatainak egyike lett. Születésnapja minden évben jeles ünnep Makón, ahol nevét, és emlékét múzeumi kiállítás, iskola, több emléktábla és emlékpad is őrzi.

A T-modell még ma is népszerű