89. Genfi Autószalon – 2. rész


Alfa Romeo Tonale


Lassacskán az olaszok is belátják, hogy SUV-paletta nélkül aligha lehet életben tartani egy teljes márkát, így a Stelvio után az egy számmal kisebb Tonale lesz az Alfa Romeo újabb dobása. Az egyelőre kiforratlan előzetesként megmutatott modell a Duetto, Disco Volante és Brera típusokról csente formajegyeit, a 21 colosra növesztett felnik klasszikus alfás darabok, a mögöttes forgalmat kamera közvetít. A szériaváltozat valószínűleg a Jeep Renegade műszaki megoldásait kapja, tölthető hibrid hajtáslánccal.


Audi Q4 E-Tron


Az első elektromos Audi, az E-tron után máris megmutatták az alá érkező modell előzetesét. A Q4 e-tron az új technika mellett formailag is merészebben lépdel a jövőbe. Az akkukat könnyedén nyeli el az új MEB padlólemez 2,77 méteres középső szakasza, ami az ígéretek szerint egy kategóriával nagyobb belteret hordoz. Két villanymotorja közül az alaphajtást adó, hatékonyságra tervezett, szinkron hátsó 150, az időszakosan bekapcsolódó aszinkron első 75 kW teljesítményű. A 82 kWh akkuval elvileg 450 km megtételére képes, ami lemerülés után fél óra alatt 80%-ig tölthető fel.


Honda e Prototype


Első megjelenése után másfél évvel a sorozatgyártáshoz közelíti elektromos városi kisajtóját a Honda. A karakterében változatlan, de kívül-belül teljesen átdolgozott e Prototype mentes a koncepciókra jellemző túlméretezett és átgondolatlan részletektől. Alkatrészeinek kialakítása és kidolgozása egy maximálisan felszerelt, szériaközeli modell benyomását kelti. A Honda szerint ez az arány most 95%-os, az év végére pedig már meglesz a 100% és következhet a piaci bevezetés. A hátsó tengelyt hajtó villanymotort egy fél óra alatt 80%-ra tölthető akkupakk táplálja, amivel legfeljebb 200 km tehető meg.


Lexus LC Convertible


Már csak egy hajszál és az időhúzásra alkalmas koncepció jelző választja el a gyártástól a Lexus túrakupéjának nyitott változatát. A 22 hüvelykes kerekeken gördülő LC Convertible (4770×1920×1340 mm) az alaphoz hasonlóan rendkívül elegáns és kifinomult jelenség, amit vétek lett volna tönkretenni egy hajtogatható keménytető beszuszakolásával, ezért inkább a vásznas megoldás mellett döntöttek.


Mercedes-Benz EQV


Meglepő módon nem egy személyautó, hanem egy kisbusz lesz a Mercedes második villanyautója. Az új V-osztályra épülő EQV technikája csaknem teljesen azonos közelgő EQ modellekével, a 100 kWh kapacitású akkuk a gördeszkaszerű padlólemezben, míg a 150 kW-os eATS hajtáslánc (villanymotor, váltó, hűtő, elektronika) az első hajtott tengely fölött van. Az egyedi elemekkel kicsinosított, hét-nyolcszemélyes EQV végsebessége 160 km/h-ban korlátozott, takarékosan vezetve akár 400 km befutására képes.


Nissan GT-R50


Európában is megmutatták Skyline GT-R és az Italdesign 50. évfordulójára készített különleges változatot. A GT-R50 tervezése után a 50 darabos sorozat összeszerelését is az egyedi modellek manufakturális gyártásában rutinos olasz stúdió végzi. Az alapot adó Nismo kivitel 3.8 literes V6-os motorja teljesítményét 710 lóerőre, nyomatékát 780 Nm-re tornázták fel. Ehhez igazodik a megerősített hajtáslánc 6-fokozatú, duplakuplungos váltója, differenciálműje és tengelyei, a Bilstein gátlókkal és Brembo fékekkel egyetemben. A digitális műszerekkel szerelt, alcantara utasterű autó ára 1 millió euró.


Peugeot 508 Sport


Villanyhajtással izmosított sportmodellt faragott klasszikus négyajtósából a Peugeot. A BMW-vel közösen fejlesztett 1.6 literes, 4-hengeres, benzines, 200 lóerős PureTech turbómotort elöl 110, hátul 200 lóerős villanymotor támogatja. Ezzel 4,3 mp alatt gyorsul 100-ra, végsebessége 250 km, a 11,8 kWh-s akkuval hajtva 50 km tehető meg. A szelénszürke karosszéria alá ültetett sportfutómű került, elöl 24, 12 mm-re növelt nyomtávval, 20-as kerekekkel. A sportos hatást új lökhárítók, diffúzor, valamint az alcantara bevonatú utastérben is megjelenő karbon elemek fokozzák.


Seat el-Born


Kompakt modellel tette teljessé SUV palettáját Škoda, így csaknem minden népszerű szegmensben van ütőképes autójuk. A szabvány VW platform 10 centivel nyújtott változatát használó 4,24 méteres Kamiq formája a lámpák kivételével nem mutat sok érdekességet. Csomagtere alaphelyzetben 400, bővítéssel 1395 literes. Az első kerekek hajtására a megszokott VW egységei szolgálnak. Benzinesből 1.0 literes, 3-hengeres (95/115 LE), 1.5-ös 4-hengeres (150 LE), dízelből csak 1.6 literes lesz (115 LE). A kis benzinesből földgázzal is használható változat is elérhető (90 LE).


Škoda Vision IV


Jól mutatja a Škodában lévő lehetőségeket, hogy a folyamatosan gyarapodó modellválaszték mellett egyre izgalmasabb koncepcióautókra is futja a tervezőcsapat idejéből és költségvetéséből. Az szemben nyíló ajtókkal szerelt Vision iV lényegében az azonos technikájú Vision E újraértelmezése, így ha megmarad a lendület, akkor 2-3 év múlva a szériagyártásig is eljuthat. A 4,6 méteres crossover kupé a VW-csoport villanyos MEB padlólemezét használja, a 22-es kerekeket tengelyenként egy-egy villanymotor 306 lóereje hajtja, ideális esetben 500 km-en át. Szükség esetén fél óra alatt 80%-ra tölthető.


Smart Forease+


A Fortwo EQ-ból kialakított párizsi speedster koncepcióját csiszolta tovább a 2020-ra kizárólag villanyautós korszakára készülő Smart. A Forease+ megőrizte a karosszéria övvonal alatti részét, valamint az áramvonalassá tett egyedi kerekeket, felül viszont vászontetős megoldást alkalmaztak a tervezők, de az első szélvédőn kívül máshova nem került üvegfelület. Belseje a szériamodellé, csupán a burkolatok színét igazították a külsőhöz, és néhány plusz kijelzőt helyeztek el.